Stoltz er en gavmild forfatter. Jeg ved ikke, om hun er gavmild af natur, eller om det er noget, hun bevidst gør en dyd ud af. Man får meget af hendes personer. Man får meget af stederne. Man får meget i gave. Men der er stadig plads til læseren selv. Jeg har tit en fornemmelse af at være hovedpersonen i hendes bøger. Stoltz’ bøger er altid rige på oplevelser. Sanselige oplevelser. Sproget veksler imellem det poetiske, humoristiske, sørgmodige og elegante.

Dramatisk og humoristisk

Imellem al den dramatik, som udspiller sig i bogen, og tunge temaer som bl.a. racisme og kærlighed, er der også gjort plads til lettere, humoristiske og finurlige betragtninger og kommentarer til livet: ”Stewardessernes smil er amerikanske, og deres spørgsmål er amerikanske. Når de spørger, hvordan jeg har det, om jeg har brug for noget, om jeg er tørstig eller vil have et ekstra tæppe til at lægge over mig, skinner deres tænder hvidere, end sidst jeg var på vej til USA.”

Poetisk

Men signaturen i bogen er det poetiske udtryk: ”Jeg tænkte på det polske kompagni fra aftenen før, det tætte rum, lyset, varmen og mine ben, der havde været ved at bryde sammen under mig. Kvindens ansigt oppe på scenen, det udtryk, jeg ved ikke, hvad det var, jeg kan stadig ikke sige det. Havde han også været der? I rummet.” Poeten fører os fra rum til rum, igennem tid og sted. Det er en drømmende og dansende fornemmelse. Poesien og handlingen går hånd i hånd og komplimenterer hinanden på sofistikeret vis.

Chagall og Nirvana

Jeg kan ikke undgå at tænke på Marc Chagalls maleri Over the Town, når jeg læser bogen. Det kommer af den følelse af både klaustrofobi og befrielse, jeg føler, når jeg dykker ned i denne bogs verden. Kærligheden føles både håndterbar og besværlig på én gang. Da jeg nærmerede mig de sidste sider, begyndte jeg at høre Kurt Cobains uimodståelig stemme synge Come as You Are.

Egne erindringer

Paradis Først inspirer og fremmer mine egne erindringer. Som i bogen er mine erindringer også upræcise, men derfor kan de være sande alligevel. De historier og brudstykker af historier i bogen er langt fra kronologiske, ligesom erindringer ikke er det. Men alle brudstykker, dråber og støv af historierne kan samles og opleves senere. Tiden er ikke lineær. Personerne kan skilles ad. Alt kan lade sig gøre i denne drømmende verden. Alle mine behagelige og knap så behagelige erindringer væltede frem under læsningen: Lufthavnshotel, tør luft i flykabinen, lykkelig kærlighed, ulykkelig kærlighed, lykkelig ulykkelig kærlighed… Fantasi og virkelighed flyder sammen. Jeg ved ikke, hvor meget Kristina der er i Kristina, men det er et mysterium, som ikke nødvendigvis skal løses. Den rige oplevelse er ikke den, som man har forstået 100%.




Info

Kristina Stoltz: Paradis først

Forlaet Gutkind

Omslag: LA Graphic Design

2020

170 sider

Bogen kan bestilles hos alle danske boghandlere eller købes på forlagets hjemmeside her