Martin Hall er udstyret med en efterrationalisering, der svinger fængende mellem nøgtern observation og eftertænksom refleksion.

 

Tidsmaskine

Når man skal anmelde en persons biografi eller erindringer, så må man tage visse forholdsregler. Det er personens egne skildringer, eget liv, om man vil. Dette kan man som sådan ikke anfægte, da man ikke kan efterspørge andre ting i fortællingen, end dem personen selv har oplevet og skildret. Så vinklen, refleksionen, relevansen og sidst, men ikke mindst, håndværket skal være i orden. Hvis man fornemmer, at man får åbnet op for en tidsmaskine, så er man på rette spor. En tidsmaskine, der tager en tilbage i personens liv, tænkning og føling. En oplevelse af individets rolle i en historisk eller tematisk ramme.

 

Eksperimenter og produktivitet

Den tidsmaskine vi skal rejse med, er i dette tilfælde, ingen ringere end musikeren, forfatteren, kunstneren og dansk senmodernitets enfant terrible, Martin Hall. En skarptskåren, intellektuel personage, der om nogen har bidraget til at gøre punk og new wave til et knapt så entydigt kapitel i den danske kulturhistorie. Martin Hall har en distingveret forfattergerning i bagagen, så det kommer ikke som nogen overraskelse, at manden nu har udgivet en erindringsbog. Halls virke i det musikalske univers fortjener også en opsummering for den ikke indviede læser. Han var med til at starte det legendariske Before, der med den kronisk maniske Fritz Fatal senere udgav en enkelt studieplade, A Wish of Life, som er kanoniseret i dansk rockhistorie. På dette tidspunkt var det dog uden Martin hall, der havde dannet en ny gruppe ved navn Ballet Mécanique. Denne gruppe har også bidraget med klassikere indenfor Danmarks mere eksperimenterende musikalske scene. Jeg kunne godt fortsætte en beskrivelse af Halls bidrag til musikken, men det ville resultere i, at jeg selv gjorde mig til forfatter af en bog. Han er virkelig en produktiv herre.

 

Et liv med bevidsthed

Bogen 1971-1985 er netop en tidsmaskine, sådan som jeg kan lide den. Martin Hall starter tidligt med sin fortælling ved at inkludere barndommen i sin identitetsskildring. Den er klassisk i den forståelse af, at et menneske formes og dannes allerede fra barnsben af. Vil man forstå en person, eller sig selv, så må man være sin fortid bevidst. Dette, må man sige, er tilfældet med Martin Hall. Han er udstyret med en refleksionsevne, der svinger fængende mellem nøgtern observation og eftertænksom refleksion. Det kan konstateres meget hurtigt i løbet af bogen, at vi her har at gøre med en mand, der ikke prøver at sætte sig på en piedestal, men heller ikke underkender sin anderledes tilværelse. Livet, som skildres, er ikke nødvendigvis et liv ved bevidsthed, grundet stofindtaget og tidens hektiske kreativitet, som beskrives indgående, men det er et liv med bevidsthed. Sondringen mellem livets trivialiteter og rollen i noget nyt kulturelt udefinerbart skaber et glimrende momentum i Martin Halls erindringer.

 

Hvem er Martin Hall?

Selv hvis man stiller dette spørgsmål, ja, så kan man få noget ud af at læse 1971-1985. Det kan man, fordi den tegner et billede af et liv i progression, et liv på kulturens snørklede veje. Så hvis man er interesseret i punk, new wave og avantgardekunsten, så er bogen et klart must read. Skildringen af barndommen formes af mange tidstypiske detaljer. Da hans kreative virke begynder med teenageårene, giver bogen et større indtryk af hvad Martin Hall gjorde, end hvem han er som position. Dette er med til at gøre bogen mere kulturelt relevant, end hvis det var en ren identitetsskildring. Det er de ydre detaljer, der optager ham, ikke de indre. Sproget er godt og rummer både nøgtern skildring, ordblomster og en god mængde selvironi. Bogen er god læsning, der klart bør nydes af flere end bare fans af Martin Hall. Som kulturhistorisk beretning gør den sig nemlig glimrende, og jeg vil uhyregerne bede om en efterfølger, som åbner op for mere af Martin Halls kreative virke.


 

INFO

Martin Hall: 1971-1985

Forlaget Tiderne Skifter

2017

245 sider