EPOS: Prostitutionsmiljøet er omdrejningspunktet i Pia Busks debutværk, langdigtet GROTTEN. I GROTTEN kommer læseren tæt på en verden, der er virkelighed for mange, men som kun få står ved. I skildringen af denne verden bruges ingen eufemismer, tingene beskrives og siges, som de er; sproget er provokerende ærligt på en måde, de færreste er vant til, og måske netop derfor har brug for.
Hvad og hvor er kærligheden?
GROTTEN indledes med følgende citat af Arthur Rimbaud: “Kærligheden skal genopfindes, det ved vi.” Citatet har en melankolsk klang, for der må være noget galt med kærlighed, noget der ikke fungerer eller kunne gøres bedre, siden den skal genopfindes. Rimbaud-citatets melankoli gennemsyrer digtet, som handler mere om, hvad der er galt med kærlighed, end kærlighed i sig selv.
I prostitutionsmiljøet, som skildres i digtet, er kærlighed og sex blevet separeret. Sex er blevet kærlighedsløs og kærlighed sexløs. Hvilket kan ses som konsekvens af, at sex er blevet noget, der kan sælges og købes. Og måske er det netop derfor, kærligheden skal genopfindes.
Memento mori, ubi sunt
Den melankolske klang får, som digtet skrider frem, en mere dyster karakter, der understreges af kapiteltitlerne “Memento mori“ og “Ubi sunt”, som fuldt udfoldet lyder: “Memento mori/vita brevis breviter in brevi finietur” og “Ubi sunt/qui ante nos fuerunt”. Er du ikke skarp til latin, og kender du ikke betydningen af disse udtryk, kan en googlesøgning fortælle dig, at det første betyder noget i stil med: “Husk at du skal dø/livet er kort og det slutter snart” og det sidste: “Hvor er de som var før os?”
Begge kapitler har en jegfortæller, som i “Memento mori“ er en prostitueret kvinde, der arbejder i Grotten og – som læseren senere finder ud af – hedder Lucy. I “Ubi sunt” er jegfortælleren en mand, der af Lucy og andre kaldes Manden med Leen.
Som henholdsvis sexsælger og sexkøber giver Lucy og Manden med Leen læseren et nuanceret og fuldkomment indblik i prostitutionsmiljøet. Både Lucy og Manden med Leen fokuserer i deres beretning på henholdsvis mændene og kvinderne i miljøet på en måde, der får mængden af dem til at synes uendelig. Lucy begynder med at beskrive enkelte mænd som Bundstokken, Wranglerman og Medlemmet i karakteriserende detaljer. Senere bliver den detaljerige mand-for-mand-beskrivelse (måske i en opgivende overvældelse eller erkendelse over mængden af mænd) til en opremsning af dem:
og/McClane som tror han/skal redde mig fra/katastrofen, og Plaskeren og/Slantemand og Jens Vejmand/og Cooper og Knallert og/Mureren og Kingfister og/Fissehviskeren og Kongen og/Bamsefar og Ettallet og Pælen/og Thomsen og Torpedo og/Softcore og Spermkanon og/Phister og Badedyret og Frenchlover/og Brutus og Testiklen og/Pigeforskeren og Fynboen og/Gandalf og Stangmagneten og/Grækeren og Storslem og/Dressman og Hedonis og/Skovtrolden og Giganten og/Pollemand og Jastrau og Goz og/Troløs og Kinky og Lombardo og/Tip Toe og Lange og Nielsen og/Stålmanden og Dråben og Sydvester/og Paven, Bonderosen, Stivberg,/Big Dick, Chris, Moriarty og/Rambuk
Mændene er for Lucy orner, og hun har et ambivalent forhold til dem, sit arbejde og måden, arbejdet foregår på. Dynamikken mellem det faktum at arbejdet ødelægger hende, og det faktum at hun har brug for det er både sørgelig og spændende. Det er svært, hvis ikke uundgåeligt ikke at blive påvirket af GROTTEN.
Grimt motiv, grimt maleri?
Prostitution er et af verdens ældste erhverv, det findes i alle verdenshjørner og vil højst sandsynligt blive ved med at være en del af samfundet. Med det sagt kan man spørge sig selv om, hvad mediernes og kunstens seneste års nyopdagede interesse for prostitutionsmiljøet skyldes.
Prostitutionsmiljøet er i løbet af de seneste par år blevet skildret i mange forskellige sammenhænge, fx er prostitution blevet diskuteret med høje stemmer i Go’ Morgen Danmark. Efter min mening er der ingen, som har skildret dette miljø så godt, som Busk gør det i GROTTEN.
Sproget i digtet er letforståeligt og umiddelbart dikkedarløst, men det viser sig både at være begavet, poetisk, smukt og – måske vigtigst af alt – reelt, når man kigger bare lidt nærmere. GROTTEN er et fantastisk debutværk, og jeg glæder mig til at læse mere.
INFO
Pia Busk (f. 1965) debuterede som forfatter med langdigtet GROTTEN, udgivet på forlaget Gladiator i oktober 2015. Værket kan købes for 149,95 kr. her.