File_000 (7)

I den grafiske novelle Nærværk bliver læseren ført ind i forfatterens fantasi og tanker om fortiden og en grå barndom. Det er afdæmpet noir-fortællinger, voldsomt og grotekst – men samtidig fyldt med intensitet og stemningsfulde billeder.

 

Leg med sproget

Vi følger vores hovedperson rundt i en unavngiven by, hvor hun observerer sine omgivelser, som blandt andet indbefatter de skiftende årstider og hel del melankoli, rotter, cigaretter og kanyler. ”Reder mig en seng i regnens attitude, dun af bind / en søvn i kanyler under rottereders sarkofag.” Der bliver leget og eksperimenteret med sproget. Beskrivelserne er små, korte, lyriske fragmenter, som er omgivet af smukke, nostalgiske og stemningsfulde illustrationer. Cirka en tredjedel inde i værket skiftes der stil til det mere prosainspirerede. Under små overskrifter fortælles der gruopvækkende historier fra en barndom, hvor vores hovedperson voksende op i en lille provinsby. Disse historier varierer i længde, og hver historie har en tilhørende illustration, som på ganske effektiv vis tematiserer og tydeliggør groteskheden og vulgariteten i historierne. Gennem hele værket fornemmer man en længsel, og man fornemmer, at forfatteren har brændt inde med en masse ord, som nu endelig har fået form.

”Sluger grådigt himlens velsmagende rester, behersker det våde element. Vandpytter og kloakker, forsøger med tungen at slikke de sår, som ellers mine ord flænser og flår.”

Man mærker tydeligt menneskeligheden i sproget, og det meget uformelle og direkte sprog giver associationer til dagbogsformen, hvilket giver værket lidt ekstra nerve og intensitet. Jeg synes desværre sproget til tider er en anelse ujævnt, og det er ikke alle historierne som virker lige relevante og interessante. Bogen fungerer bedst, når den formår at fortælle om en tilsyneladende hverdagslig oplevelse, men hvor historien til sidst tager en uventet og yderst grotesk drejning. Dette er bedst eksemplificeret i historien ”Fugls føde”, som handler om en cigaretrygende og faxekondidrikkende fodboldtræner, som til sidst lider en trist skæbne.

 

Nærvær og hærværk

Med bogens stemningsfulde forsideillustration og titlen Nærværk, bliver læseren fra starten af introduceret til det overordnede tema – der er lige dele nærvær og hærværk. Blandingen af nærvær og hærværk fungerer desuden på flere planer – både i værkets opbygning, men også i selve de små historier. Teksten og billederne akkompagnerer hinanden godt. Bogen er flot illustreret, og til trods for de til tider vulgære billeder, kammer det aldrig over og bliver smagløst. De meget stemningsfulde illustrationer er hermed med til at fastholde læsningen, og løfter teksten op på et nyt niveau. Nærværk er ligesom Baggaardsbaroners andre udgivelser skrevet under pseudonym. Teksten er skrevet af Madthilde Kokainmælk og illustreret af Tim til Salg og Onkel Hawaii.


INFO

Madthilde Kokainmælk

Forlaget Baggaardsbaroner

75 sider

Bogen kan købes her