Sara Granér skaber uventede møder mellem hverdagens ord og begreber og illustrerer dem alle i naiv børnebogsstil. Bag den umiddelbare tilfældighed og simple streg gemmer der sig dog både almenmenneskelige dilemmaer og skarp samtidssatire. Det er svensk, sært og surrealistisk – og stærkt anbefalelsesværdigt!

 

 

Triader af rimord

Ett bergsmassiv. Ett arbetsliv. En brödkniv. – En undulat. Ett internaliserat kvinnohat. Kvällsmat. – En tilväxtekonomi. Byte av stomi. Origami.

Rimene er det første, man får øje på, når man bladrer igennem de 80 sider i lækker, kraftig papirkvalitet, der udgør Sara Granérs lille bog Blixt från oklar himmel. Det næste er den absurditet, der kommer frem ved at sammenstille netop disse ord.

Hver enkelt side giver os tre ord, der alle er illustrerede med en lille naivistisk tegning. Ordene er hentet fra mange forskellige sammenhænge, men er alle ord, som vi kan støde på i forbindelse med hverdagens gøremål eller daglige nyhedsstrøm. Ordene spænder fra det banale (en brødkniv, en undulat, natmad) til det komplekse (et internaliseret kvindehad, tilvækstøkonomi), og fra det intime (udskiftning af stomi) til det almene (et arbejdsliv). At de er kombineret i netop de triader, som Granér serverer dem i her, handler tilsyneladende udelukkende om, at det skal rime – og derfor må vi nok også kigge langt efter en dansk oversættelse. På den anden side er der noget nærmest übersvensk over mange af de ord, som Granér har valgt. Og ikke mindst er der en egen surrealistisk poesi i at gruppere hverdagens ord uden hensyntagen til de kategorier, vi normalt ville orientere os efter: Hos Granér mødes fødevarer, dyr og redskaber med psykiatriske diagnoser, politiske fagudtryk og store eksistentielle spørgsmål. Dét greb gør Blixt från oklar himmel til en ganske særlig, bizar og ofte meget morsom oplevelse. Denne anmelder grinede i hvert fald højt flere gange undervejs.

 

Den svenske bølge

Sara Granér er født i 1980 og debuterede i 2008 med bogen Det är bara lite AIDS. Hun har siden udgivet fire bøger, leveret tegninger til en række svenske dagblade og haft flere soloudstillinger af sine værker. Derudover har hun vundet priser for sine sammenstillinger af illustrationer og ord og for sin ganske særlige omgang med det svenske sprog. I Blixt från oklar himmel møder vi da også mange ord, som viser tilbage til ting, vi ikke har i Danmark, men måske kender fra Sverige: Kernekraft, eksempelvis. Den venstreorienterede Progg-musik, der var stor i Sverige i 1970’erne. Og en ishockeypuck, O’Boy kakaopulver og fade designet af Stig Lindberg.

Bogen byder også på ord, som ikke er specifikt svenske, men som måske peger ind i nogle debatter, der fylder mere i den svenske medievirkelighed end den danske. For eksempel virker det oplagt at læse ”Ett internaliserat kvinnohat” som en hentydning til de seneste årtiers ophedede feministiske diskussioner i Sverige. Diskussioner, der i årenes løb blandt andet har beriget danskerne med sproglige nyopfindelser som ’Fisseflokken’ og det kønsneutrale stedord ’hen’.

Granér har da også rødder i et feministisk tegneseriemiljø, der i Sverige er vokset fra at være udpræget undergrund til at vinde indpas i almindelige svenske aviser. Hendes bøger indskriver sig dermed i en feministisk tegneserietradition, der rent faktisk er ’en ting’ i Sverige i højere grad end her.

 

Altdominerende ordenstrang

Blixt från oklar himmel må dog for alt i verden ikke reduceres til at være et udelukkende feministisk projekt, selvom vi aner nogle hentydninger hist og her. Snarere er Granérs nyeste værk en slags almenmenneskelig statusrapport over vores tid. De ord, vi møder hos Granér, vidner om en hverdag, hvor stort og småt flyder forbi i tilfældig rækkefølge og blander sig med hinanden.

Når der alligevel danner sig nogle sammenhænge, handler det nok mest af alt om læserens egen trang til at skabe orden. Denne læser var i hvert fald ikke længe om at trække forbindelse mellem et arbejdsliv, der føles som et uoverskueligt bjergmassiv og følgelig får kniven til at ligne en mulig udvej – også selvom en brødkniv næppe er et særlig effektivt redskab for den, der måtte bukke under for arbejdspresset og ønske at gøre en ende på sit liv.

Særligt for bogen er også den måde, hvorpå illustrationerne skærer ordene ud i pap for os. For eksempel bliver ”En kommunistisk ideologi” vist med tre personer omkring et bord: én med et rødt flag, én med en taleboble med en rød stjerne, og én med en taleboble med to betonboligblokke under en rød sol. Umiddelbart en meget forsimplet gengivelse af kommunismens symboler – men samtidig en ganske subtil henvisning til de arbejderkaserner, der i dag står og forfalder i forhenværende kommunistiske diktaturstater.

Sara Granérs bog skal læses – eller måske nærmere opleves – for de sammenhænge, den får os til mere eller mindre bevidst at danne; for sin unikke kombination af tekst og billeder; og for sin helt særlige hverdagsabsurditet. En hverdagsabsurditet, som denne anmelder i hvert fald har fået lyst til meget mere af.  

 


 

Sara Granér: Blixt från oklar himmel

Ordfront Galago: www.galago.se

80 sider

2017

Bogen kan købes her