I Per Gammelgaards roman, Englekrøller, møder vi den unge Tobias, der i jagten på at finde sin rigtige far flettes ind i forskellige menneskers skæbner, hvordan venskab kan give livet mening, og hvordan kærligheden kan tage sig ud i forskellige relationer. Det er en fremragende fortælling om livet i det nordligste Jylland, og så er den så velskrevet, at siderne nærmest vender sig selv. Snyd ikke dig selv for denne læseoplevelse – jeg har i hvert fald i sinde at læse den igen.
Umiddelbarhedens rummelighed
I romanen Englekrøller af Per Gammelgaard følger vi drengen Tobias, der vokser op alene med sin mor, uden nogensinde at kende sin far. Der er mange mænd i moderens liv, hvilket relationen imellem mor og søn lider en smule under.
Da moderen dør, flytter han ind hos den overordnede set gemytlige onkel Børge og den noget krakilske tante Aase. I skolen får han sammen med vennen Bette Karl ikke sjældent skolens bøller på nakken, og skolen som læringsinstitution interesserer ham ikke særligt. Vi bliver taget med på Tobias’ udflugter set ud fra den barnlige naivitets synsvinkel og umiddelbarhedens rummelighed.
Socialrealisme og melankoli
Romanen er en socialrealistisk skildring af Nordjylland og livet ved Kattegat, og man får gennem de troværdige karakterer indblik i den verden, der omgiver dem. Troværdigheden hos karaktererne opstår navnlig i Per Gammelgaards skildring af de skæve eksistenser, som er skarp og underfundig, og man får fornemmelsen af at lære dem at kende, da læseren bliver involveret i deres følelser.
Gammelgaards beskrivelser af naturen og det omgivende miljø er meget maleriske og fine, nærmest sarte. Han formår på sublim vis at indfange subtile stemninger og har en nærmest poestisk tilgang i sine beskrivelser. Man mærker tydeligt digteren Per Gammelgaard i denne roman, og det er bestemt ikke nogen dårlig ting. Vi får et kig ind i en helt særlig barnlig og smuk verden, omend nogle gange melankolsk, men vi bliver også suget ind i Tobias’ vrede, frustrationer og afmægtighed i forbindelse med hans evige jagt på sin rigtige far, og den piedestal, hvorpå Tobias har anbragt ham. Lykken må slet og ret findes hos faderen, synes han at mene, og han sætter alt ind på denne jagt.
Af temaer, som romanen behandler, kan nævnes kærlighed, venskab, ensomhed, hævngerrighed, død og afsavn. Jeg fornemmer underliggende eksistentialismen som ret gennemgående, hvilket i særdeleshed viser sig ved håbet, som Tobias er drevet af. At finde den rette mening med livet gennem den far, han ikke kender.
Rigelighed af ordblomster
Romanen er i den grad stilsikker med et forholdsvist højt tempo, og dette fungerer fint sammen med de meget velskrevne og dynamiske passager i bogen. Ordblomsterne er i hvert fald mange, og under læsningen sidder man med en boblende fornemmelse i maven og knitren for ørerne, når Per Gammelgaard folder sig ud.
”Det susede gennem skoven. Blæsten skrællede træerne for balde. De snurrede i søjler af sol og lagde sig i de gamle dynger. Det havde regnet. Stien var smattet, bregnerne stod tæt, kappedes om lyset, den sidste smule liv. Skoven lugtede skarp af syre, jord og måske en ræv. En høj flosset hul lyd skrydede gennem stilheden. Et sted mellem løve og æsel. Kronhjorten, måske.”
I forhold til bogens titel ‘Englekrøller’ kan man måske se denne som symbolik for Tobias’ kærlighed til sin mor, der netop beskrives som havende ‘englekrøller’. Man mærker kærligheden i forfatterens ordvalg og den inderlighed, hvormed han beskriver, hvorledes Tobias ser tilbage på disse minder med sin mor, hvor han ligger og putter sig ind til hendes bløde hud og forestiller sig, hvordan han går tur i skoven af englekrøller. Kærligheden stikker dybt imellem dem og han er fuldstændig tryg og disse stemningen i disse beskrivelser nærmer sig noget, der ligner lykke
”Men hvorfra vidste hun, at der var engle til? Det vidste hun bare, sagde hun. Der kunne komme ligesom et strejf af en vinge mod ens ansigt.”
Slutningen, som jeg naturligvis ikke røber her, er en fin sløjfe på historien om kampen om anerkendelse, kærlighed og venskab. Den sætter et fornemt punktum for udfoldelse af bogens karakterer og deres gøren og laden. Romanen Englekrøller tåler gerne flere gennemlæsninger, og det er bestemt en bog jeg vil anbefale mine venner at læse.
INFO
Romanen kan købes for 269,- her.
Om forfatteren
Per Gammelgaard (født 28. juni 1948 i Aarhus) er forfatter og bibliotekar.
Han voksede op i landsbyen Ormslev, hvor hans forældre drev en købmandshandel. Han uddannede sig til bibliotekar i 1973 og flyttede til Frederikshavn, hvor han stadig bor.
Per Gammelgaard debuterede i 1972 med digtsamlingen Min mormor og John Coltrane. Flere digtsamlinger fulgte, og i 1982 debuterede han som romanforfatter med “Er du hjemme Johanne?”. Den blev efterfulgt af “Dreng i bakspejlet” og “Tre skridt fra solen”. Som børnebogsforfatter fik Per Gammelgaard et gennembrud i 2000 med “ABCDille” – en idérig ABC-billedbog med noget så ualmindeligt som en gennemgående handling fra A til Å. Han skriver desuden de populære serier “Ane-bøgerne”, “Den lyseblå Baron” og “Brumme & Kurt”.
Som voksenbogsforfatter er Per Gammelgaard kendt som en dygtig stilist, der afsøger livet i provinsens yderste kanter. Blandt hans nyere prosabøger kan nævnes “Decembers grønne mørke”, “Forårsviolin”, “Den gule Enke” og “Stella”. I 2010 udkom den selvbiografiske roman “Den frie købmands søn”. I 2014 udkom kærlighedsromanen “Sådan som vi elsker” og kortprosasamlingen “Dyt for Stanley!”
Per Gammelgaard har modtaget arbejdslegater fra Statens Kunstfond, H.P. Lund og Hustrus legat og Poeten Poul Sørensens legat.