Forlaget Escho startede som et pladeselskab, der leverede eksperimenterende dansk undergrundsmusik. Det gør de stadigvæk, men nu har de efterhånden længe suppleret deres repertoire med ligeledes eksperimenterende dansk litteratur, ofte af yderst legesyg kvalitet. Legesyge og overskud er således også, hvad du får leveret i nærværende udgivelse af Kenneth Jensen. Det gør som en fabel slår et slag for mere leg og velment useriøsitet i denne så brutale verden
Det lækre og legende
Tapas er et måltid bestående af en masse små delelementer. Det særegne ved denne ret er kombinationerne af variationer, detaljer og nuancer. Alle disse små dele skal til sidst gøre dig behageligt mæt. Det gør som en fabel fungerer på samme måde. Det er lækker litterær tapas, hvor rigdommen på nuancer og variationer skaber små tekstuelle bestanddele, som tilsammen gør dig behagelig underholdt i alle sine enkeltheders variationer. Bogen rummer tre overordnede dele, kristendom, det landlige og eventyr, der hver især rummer humoristiske digte og kortprosa. Netop det humoristiske aspekt gennemsyrer Kenneth Jensens litterære greb om verdens og livets absurditeter. Jeg kan næsten garantere, at man som læser som minimum vil trække gevaldigt på smilebåndet.
Fablens kok
Kenneth Jensen, der er født i 1972, har efterhånden en del udgivelser på samvittigheden. I 2015 fik han en form for litterært gennembrud med sin roman Tragedie plus tid. Denne bog sikrede ham et arbejdslegat fra Statens Kunstfond. Gennemgående må Kenneth Jensen roses for sit ikke-lineære og meget lidt strømlinede satiriske bid. Han mestrer et bidsk, men dog inkluderende syn på den socialrealistiske skildring. Med Det gør som en fabel har han skruet noget ned for det bidske ved at skrue op for det rent kærlige, legesyge og humoristiske. Han har dog stadig sigte for den underliggende socialrealistiske kommentar. Som når han med meget få virkemidler leverer en på en og samme tid hylemorsom og en kritik til præstationssamfundet:
Når man har krydset en ørken, med ikke mere end en dunk vand og en smule saltet flæsk, så sakker man ikke længere bagud eller går i forvejen igen.
Det lugter lidt af Halfdan Rasmussens Tosserier eller Piet Heins Gruk, bare kærkomment uromantisk. Kenneth Jensen benytter sig nemlig af samme vekselvirkning mellem spontanitet og eftertænksomhed. Ved at få læseren til at glædes ved et udsagn skaber digtene også en dybere pointe.
Den befriende fabel
En fabel er traditionelt en koncentreret fortælling med en ofte barnlig eller enkel morale, som vandt indpas i børnefortællinger i 1700-tallet. Ved hjælp af absurditet og satire males små litterære billeder, der hiver det prætentiøse ud af en situation helt uden at degradere betydningen. Det gør som en fabel rummer disse elementer i en form, der tager udgangspunkt i både det kollektive og individet. Digtenes konstruktioner er skiftevis skrevet som en jeg-fortæller og tredjepersonsfortæller. På den måde bliver der zoomet ind og ud i relationen til helheden. Som f.eks. når Kenneth Jensen skriver:
Én kan holde fast i noget, og én kan holde fast i nogen.
Én kan også holde fast i sig selv, men det ser åndssvagt
Ud og hjælper ikke rigtigt.
Uprætentiøst og dog alligevel dybt intelligent. Selvironien fejler heldigvis heller ikke noget, hvilket giver en skøn nærhed mellem værket og læseren. Dette kommer blandt andet til udtryk ved bevidstheden om, at digte som genre sjældent bliver bestsellere:
I krig og kærlighed gælder alle kneb, og vinderen
skriver historien. Taberen skriver en digtsamling.
Alt i alt er Det gør som en fabel en morsom, uprætentiøs og dybt intelligent lille samling af digte og kortprosa. Den emmer af overskud og livsglæde og bør med stort udbytte være pensum i landets folkeskoler samt være pligtlæsning for sure folketingsmedlemmer og ministre.
INFO
Kenneth Jensen: Det gør som en fabel
64 sider
Forlaget Escho
2018
Bogen kan købes på forlagets hjemmeside her