MODSPOR møder ildsjælen, forfatteren og formand for Odense Lyrik, Cindy Lynn Brown, til en snak om kærlighed til lyrik, udenlandske digteres evne til at åbne op for et bredere verdensperspektiv, og hvordan det talte ord kan bidrage til det skrevne.

 

Hjertet som drivkraft

Odense Lyrik er ikke et nyt foretagende, eftersom den første festival blev afholdt for 12 år siden – det er nærmest Odenses nyere lyriske nestor. Cindy Lynn Brown fortæller, hvordan det hele startede som en løs idé. Gruppen Fyns Værk havde en drøm om at starte en festival for lyrik. Der var i den spirende opstart mange medvirkende, men flere flyttede eller faldt fra af andre grunde. I dag er Cindy festivalansvarlig og hovedkoordinator med hjælp fra lektor ved Syddansk Universitet, Finn Wiedemann.

Odense Lyrik begyndte som et frivilligt engagement. Det er det stadigvæk i dag; en hjertesag, mener Cindy. Derfor skal arrangementet være sjovt at organisere og ikke gå på kompromis med, hvad der er oppe i tiden: “Nogle gange har vi snakket om, at hvis vi havde større navne, ville det trække nogle flere mennesker, men når jeg netop gør det frivilligt, skal det være sjovt. Og så skal dem, der kommer, være nogle, jeg selv rigtig gerne vil høre, og ikke nogle som jeg lige så godt kunne høre til et arrangerment på biblioteket,” fortæller Cindy.

Hvor Odense Lyrik startede som en festival over tre dage, strækker den sig i dag over otte dage, og interessen for de små forlag og udgivelser er stigende, mærker Cindy. Mindre forlag har fået en anden status end tidligere og er kommet tættere på publikum: “Jeg plejer at komme på BogForum hvert år og præsentere min nyeste bog, og jeg ser de små forlag blive mere og mere synlige for publikum. Det er en anerkendelse af dem, at de også er der, da halvdelen af messen ellers godt kan gå op i kogebøger, og der så ikke er så meget plads til litteraturen,” siger Cindy. Det er et symptom på, at det går op for folk, at der sker noget interessant hos mikroforlagene; en opmærksomhed som udspringer af ildsjælene bag.

 

International indsigt

Det har altid været vigtigt for Cindy, at festivalen er så international som muligt, og i år er der flere udenlandske digtere på plakaten end tidligere år, primært fordi det økonomisk er blevet muligt. Cindy mener, at det er væsentligt at gøre opmærksom på internationale kunstnere, fordi de er positivt medvirkende til kulturen i vores tids fjendske fremmedsyn; det udvider perspektivet at se andre kulturelle værker. Cindy føler, at hun bliver beriget, når hun selv tager til poesifestivaler i andre lande, da hun føler, at det hurtigt kan blive for ensartet og indskrænkende, hvis man udelukkende orienterer sig mod Danmark: “Det der med at folk er optaget af helt andre problematikker i et andet land og skriver om andre ting og på måder, vi slet ikke gør i Danmark, gør simpelthen bare, at man udvider sit perspektiv.” Hun mener, at der er et behov for at forstå andre folks kulturer end sin egen, og her ser Cindy poesien som en af de allerbedste åbninger, for eksempel ved digtoplæsninger, altså at forholde sig til en digter på scenen læse op. Hun mener, at behovet altid har været der, men det er blevet mere relevant i dag: “Det er ekstra vigtigt nu, hvor politikerne siger, at vi har brug for et pusterum, at vi slet ikke kan holde ud at få fremmede folk ind. Det, synes jeg, er en helt forkert måde at tænke på. Man kan ikke bare beskytte sig ved at lukke ned og kigge sig selv i navlen,” mener Cindy, da poesien netop åbner op for grænserne mellem mennesker uanset etnicitet.

 

Tech og tekst

Årets tema på festivalen er ‘Tech og Tekst’, og det er i tråd med Odense Lyriks ønske om at skabe en tematiseret retning for poesien. For hvordan påvirker teknologien os mennesker? Og hvordan kan den bruges til at skabe kunst og digte? Med det særlige fokus på teknologiens massive tilstedeværelse i vores liv kredser festivalens arrangementer kreativt om emnet; man kan kaste sig ud i en offline-tur til fods gennem Odenses teknologiske udvikling, guidet af Birgitte Zacho med poesi-pauser undervejs, mærke teknologiens interaktionsmuligheder med Eileen Myles over Skype fra USA eller reflektere over Jarett Kobeks I hate the Internet – et energisk, intelligent og humoristisk rant imod internetkulturen. Inger Christensen, der bl.a. også skrev digte om teknologi, maskiner og byen som en krop, kommer til live med Døde Poeters Klub på Hovedbiblioteket, og så er der også rig mulighed for selv at bidrage poetisk via computergenererede digte og grafik.

 

Poesiens påvirkningskraft

Odense Lyrik er et helt unikt tilbud, da man gratis kan opleve en bred vifte af litteratur. Poesi kan, som Cindy tydeligt understreger, være oplysende for mennesker. Den er vigtig at opleve og inddrage i sit liv. Poesi er en fri genre, som kan fortælle noget komplekst på en både simpel og legende måde, hvilket i høj grad fortjener opmærksomhed.

 

Af Kiki Ryder Koch, Idaemilia Vienne-Emanuelle Nørgaard og Rikke Juelsen


 

 

Læs hele programmet for festivalen her

Cindy Lynn Brown har flere udgivelser bag sig. Følg hendes forfatterskab på hendes hjemmeside her