I Lars Emil Foders prosadebut Fabelagtigheder møder vi karakterer som skylden og skammen, der går ind på en bar, det sentimentale egetræ og ikke mindst Overlegekammerat Døden. Med en legende, lyrisk og reflekterende tilgang inviterer Foder os ind i et univers, som vækker latter, undren og refleksion og hvor de store spørgsmål i tilværelsen toner sig frem
Historier, fabler og vittigheder
Fabelagtigheder består af 44 historier, fabler, vittigheder, drømme og digte. Vi bliver mødt af nye og intelligente formuleringer om vores verden, hvilket giver mig lyst til at bringe citater fra hele bogen, da mange af Foders fabulerende tekstpassager fik mig til at le højt: Nemlig! Så er der ingen mig på isen, sagde koen. Der er ikke noget værre end at fare rundt som mig i en flaske, sagde sommerfuglen. Netop! istemte hunden, det er dér jeg ligger begravet. Ordspil og den gængse opfattelse af genrer bliver udfordret og afprøvet i nye former, men imellem de mange humoristiske sætninger gemmer sig også en alvor, en livsfilosofi om at finde sig selv, inden døden fanger os med sin hule hånd: Opgaven består nu i at finde sig selv i det enorme billede inden man dør, og det er ikke alle der når det. Ordsammensætninger giver stof til eftertanke, da Foder formår at konkretisere en række abstrakte begreber, som i den virkelige verden nærmest synes umulige at snakke om eller forklare. Foder skriver blandt andet om uendeligheden, der på billedlig vis bliver beskrevet som en evig kø, som river alle folk med, så snart de går uden for deres dør. Desuden giver Foder også døde ting menneskelige egenskaber som fx det sentimentale egetræ eller skylden og skammen. Han leger her med eventyrgenren, der mikses sammen med kendte vittigheder. Her leger han med ordenes betydning, hvilket munder ud i fængende ord- og sætningskonstruktioner: ”Skal vi ikke gå op og betale? Jeg tror vist vi skylder,” siger skylden. ”Det ved jeg udmærket godt!” svarer skammen, ”vi skyldte skam allerede inden vi gik herind”. Gennem hele bogen bliver vi præsenteret for en række ord, som går igen i de små tekstpassager, hvilket skaber en rød tråd og fanger os til det sidste punktum. Sætningerne flyder grænseløst ud og ind i hinanden, og der skaber en løsrivelsesproces fra gængse forestillinger om sproget og verden.
Sprog og magi
På bogens omslag møder vi den stærke gule farve og et foto af Foder, frt skaber associationer til det 0. tarotkort ‘The Fool’, som både kan have rollen som højeste og laveste triumf. Allerede inden vi bladrer om på første side, bliver vi bevidste om, at vi skal møde og give os hen til et univers, der bevæger sig langt væk fra vores egen virkelighed. Få sider inde i bogen præsenteres der et tekststykke, der kredser om en solnedgang og lysets uslukkelige kraft, hvor solen på metaforisk vis bliver løsrevet fra himlen:
Det er lige før vi selv fordamper, inden solen omsider står op i en billygte højt oppe i Sverige og paralyserer vildtet i miles omkreds, inden den går ned i et nåleøje. Så op i en tennisbold og ned i en mælkebøtte. Op i en badehætte og ned i et bål. Det er som om solen ikke længere tror på nogen himmel.
Solen tror ikke længere på nogen himmel, og dette geniale sproglige billede hægtede sig fast hos mig og satte en masse tanker i gang, da det for mig vækkede min fantasi og hermed skabte en anden måde at se og tænke verden på. Endnu en genial detalje er, når Foder refererer til bogen selv, hvilket skaber et metalag: Vi kunne kun tænke og tale som mennesker i ulige uger. I lige uger var verden = verden, og så var der ikke plads til symboler, metaforer, allegorier og den slags fabulerende pjat. Med et glimt i øjet må vi forstå denne passage som, at denne bog kun er skrevet i ulige uger, hvilket åbner op for en ny verden for mennesket og læseren, da Foder skriver, at vi kun kan tale og tænke som mennesker her. En verden af symboler, metaforer, allegorier og fabulerende sætninger åbner sig og skaber en trang til at blive i de ulige uger og i et større perspektiv: i denne virkelighed. Med en legende, rablende, underholdende og poetisk tilgang kaster Foder altså lys over sprogets mange muligheder. Fortællingerne skaber en grænseløs og fantasivækkende indgang til vores verden og virkelighed, og efter bogens sidste side sad jeg med en følelse af, at Foder formår at fremdrage en form for magi, som vi tit overser i verden og i sproget.
Info
Lars Emil Foder: Fabelagtigheder
Forlaget Ekbátana
2018
78 sider
Køb bogen på forlagets hjemmeside her