Den japanske bestseller og prisvindende roman Idol, Brænder af Rin Usami er en kort, men skarp sag om identitetstab, popkultur og om en besættelse, der fungerer som flugt fra en ubarmhjertig verden.

At se med andres øjne

Idol, brænder fortæller os en historie om gymnasieeleven Akari, som kun brænder for én ting; Sit idol, sin oshi, Masaki Ueno, som er et medlem af J-Pop gruppen Maza-Maza. Alt, hvad hun optager sin tid med har ét mål – at opnå en så stor forståelse af dette menneske, at hun en dag kan opleve verden gennem sit idols øjne. Det er en historie om fortvivlelse i søgen efter mening og identitet, hvor de desperate forsøg på at analysere det menneske der bringer mening til hendes liv, skubber Akari længere og længere væk fra sig selv og verden omkring sig. Akari har indlæringsvanskeligheder samt svært ved at tale med sin familie om sine problemer, og derfor bliver hendes idoldyrkelse også en flugt, fra det liv hun synes, er hårdt og nedslidende, bare det at man gentagende gange skal klippe sine negle, synes hun er hårdt. Da hendes idol bliver involveret i en skandale, hvor rygterne lyder, at hendes oshi har slået en kvindelig fan, eskalerer det for Akari. Al hendes tid bliver brugt på sociale medier, hun læser alt om sit idol, skriver alt ned han siger, skriver blogindlæg og forsøger at kæmpe for sit idols ære. Da Masakis situation forværres, giver hun ikke slip, men ender i stedet med at blive mere dedikeret og fanatisk. Hendes dedikation og hengivenhed grænser til sindssyge, da det er umuligt for Akari at se, at hendes liv er ved at gå op i flammer, fordi hendes fokus kun er på én ting. Akari er sikker på, at der kun er ét menneske, der forstår hende – hendes oshi.

Ligesom et lagen bliver krøllet og slidt, alene ved at man går i seng og står op igen, følger der slid og anstrengelser med bare det at leve.

”Ah … I dag kan jeg leve!” Oshi giver mig min livsgnist hver morgen. Så selv om jeg officielt bliver udnyttet, nyder jeg det altså lige for tiden.

Med sorg i øjnene

Man får muligheden for at iagttage den fanatiske otaku-kultur, en subkultur der startede med manga og som nu indtjener mange millioner for Japan med blandt andet salg af merchandise. Samtidig får vi indblik i den altødelæggende besættelse, der sommetider følger med. Det er en gribende historie, en dannelsesroman, en samtidsroman der nøgent og ærligt viser os de mørke sider af popkultur og sociale medier. Det er smerteligt at læse om et ungt menneske, der tager sin dedikation så vidt, at hun mister sig selv, hvis hun da i det hele taget havde et ”selv” før hun blev fanatisk. Det er ensomheden og ønsket om at blive set og forstået, længslen om at høre til og være noget, der driver hele fortællingen og driver læseren til at læse med bekymring og sorg i øjnene.

Da gik det op for mig, at jeg kunne lave et kunstigt smil, uden at nogen bemærkede det. At der ikke er nogen, der virkelig forstår, hvordan jeg har det indeni.

En moderne tragedie

Det er historien, der løfter bogen. Selv om der er flere gode sætninger, med gode mener jeg indsigtsfulde og velformulerede, består bogen ikke af et poetisk eller ophøjet sprog, nærmest det modsatte med lidt for mange gentagelser og et overforbrug af adjektiver, der kan gøre en læser træt. Alligevel vil jeg mene, at Idol, brænder er en tragismuk fortælling man godt kan unde sig selv, da den elegant kaster et lys over ensomhed og sygdom i vores moderne, kapitalistiske samfund.





Info

Rin Usami: Idol, brænder

Forlaget Korridor

2022

Oversat af Hanne Arnold